Aromatyzacja pomieszczeń – sposób na związanie klienta z marką

Zadowoleni klienci, którzy pamiętają Twoją markę dłużej? W dzisiejszym konkurencyjnym środowisku biznesowym tworzenie niezapomnianych doświadczeń i emocjonalnych połączeń z konsumentami ma kluczowe znaczenie. To właśnie elementy, które decydują o tym jak dużo klienci u Ciebie wydadzą oraz o ich lojalności wobec marki.

Dlaczego zapach?

Zapach jest najpotężniejszym i najbardziej powiązanym z emocjami ze wszystkich zmysłów. Dzięki aromatom marki mogą łączyć się z konsumentami na głębszym poziomie dostarczając niezapomnianych wrażeń. Zapach może przyciągać nowych klientów, zwiększać sprzedaż i poprawić rozpoznawalność firmy. Tutaj pojawia się marketing zapachowy. Nie polega on jedynie na rozpyleniu przyjemnego zapachu w przestrzeni. To sztuka doboru odpowiedniego aromatu dopasowanego do tożsamości marki, przekazów marketingowych, grupy docelowej i przestrzeni, w której ma być wykorzystywany.

aromamarketing

Zapach ma zdolność wpływania na zachowanie i wyzwalania wspomnień niemal natychmiast. Kiedy połączymy go z innymi elementami marketingu zwiększy wrażenia związane z marką i pozwoli nawiązać długotrwały kontakt z konsumentami. Uważa się, że zmysł powonienia wpływa na 75% naszych codziennych emocji. Bliskie połączenie między częścią mózgu rejestrującą zapach, a systemem limbicznym, który rządzi emocjami i wspomnieniami  to ogromna siła.

Receptory zapachowe łączą się bezpośrednio z częścią mózgu odpowiedzialną za emocje i pamięć. Z tego powodu zapach może przenosić nas do określonego czasu i miejsca, przywołując konkretne wspomnienia i uczucia. Ludzie są w stanie rozpoznać około 10 tysięcy różnych zapachów. Co niezwykłe, według badań Instytut Sense of Smell, jesteśmy w stanie przypomnieć sobie zapachy z 65% dokładnością po roku. Dla porównania efekty wizualne przypominamy sobie z 50% dokładnością po zaledwie 3 miesiącach

75% emocji, które odczuwamy codziennie, jest powiązane z zapachem. Budując naszą markę musimy oddziaływać na wszystkie zmysły: dotyk, smak, dźwięk, wzrok i zapach. Obok strony wizualnej to właśnie zmysł powonienia oddziałuje na nas najsilniej.

Rezultaty aromamarketingu

Aromatyzacja pomieszczeń sprawia, że nasi klienci są zadowoleni i pamiętają naszą markę lepiej i dłużej. Badania naukowe i przemysłowe pokazuję, że wprowadzenie zapachu do naszego salonu czy biura, ma ogromny wpływ na to jak konsumenci postrzegają firmę. Odpowiednie rozwiązania wykorzystane do aromatyzacji otoczenia mogą poprawić wrażenia, jakie odczuwają ludzie przebywający w naszym sklepie. W ten sposób tworzymy komfortowe i pozytywne środowisko, które w subtelny sposób zachęca potencjalnych klientów do spędzenia w naszym sklepie więcej czasu i zwiększenia wydatków.

Rozproszenie odpowiedniego aromatu może wzmocnić tożsamość marki, stworzyć odpowiednią atmosferę, poprzez przywołanie odpowiednich wspomnień i emocji u naszych klientów, pracowników i gości. Co równie ważne ułatwi zapamiętywanie pozytywnych emocji związanych z naszą firmą i pozwoli odróżnić nasz biznes od konkurencji.

Na co zwrócić uwagę przy aromatyzacji pomieszczeń?

Najlepiej tworząc zapach skonsultować się ze specjalistami. Musi on być unikalny i powiązany z naszą marką. Poprzez aromaty możemy wyrażać nasze wartości: innowacyjność, bezpieczeństwo, efektywność, bliskość, elastyczność, wszechstronność, profesjonalizm, zaangażowanie na rzecz pracowników czy ochrony środowiska. To wszystko możemy wyrazić przez zapach, musi być on jednak odpowiednio dobrany. Pamiętajmy również o specyfice naszej działalności. Innego aromatu będziemy oczekiwać w sklepie spożywczym, a innego w salonie z galanterią skórzaną. Ważna jest także nasza grupa docelowa. Musimy zadbać o to, by to im się podobał i dobrze kojarzył aromat naszej marki.

marketing zapachowy

Kolejnym ważnym aspektem jest zorganizowanie odpowiedniej aromatyzacji pomieszczenia pod kątem technicznym. Profesjonalne firmy mają odpowiednie, nowoczesne rozwiązania, które umożliwią rozpylenie zapachów we wszystkich lokalizacjach w niezmienionej formie.

Bardzo ważna jest intensywność aromatu w naszej firmie. Istotne jest, aby były one równomiernie rozprowadzone we wszystkich miejscach i pomieszczeniach. Nie mogą być również zbyt intensywne. Zbyt wiele perfum, nawet pięknych, może przyprawić o ból głowy. Tak samo jest z aromatem marki. Ma on subtelnie podkreślać charakter naszej firmy i przywoływać pozytywne wspomnienia, a nie dusić naszych potencjalnych klientów. Jeżeli przesadzimy zamiast przyciągnąć konsumentów będziemy skracać ich czas pobytu w naszym salonie.

Rate this post