Talent plus praktyka pozwolą dziecku na twórcze zrealizowanie się?
Odnalezienie talentu u dziecka to bardzo ważne zadanie stojące przed każdym rodzicem. Oczywiście w idealnych warunkach nie da się na dziecku niczego wymóc i w naturalny sposób, na przestrzeni mijających lat edukacji i socjalizacji, talenty i predyspozycje potomka powinny wyjść na światło dzienne. W rzeczywistości jednak bardzo ważne jest stymulowanie dziecka różnymi bodźcami i tworzenie mu okazji do posmakowania zupełnie nowych zajęć i zadań. Dziecko, szczególnie we wczesnych fazach rozwoju, nie musi zdawać sobie sprawy z tego, jak bogata jest lista możliwości, zawodów i pasji, w których można się sprawdzić, więc w zupełnie naturalny sposób to rodzice starają się kierować, chociaż w ograniczonym stopniu, poczynaniami i decyzjami swojego dziecka. Szczególnie w materii wybranych zajęć dodatkowych czy uczestniczenia w zajęciach lub warsztatach zupełnie dobrowolnych – udział rodziców ma duże znaczenie. Decydując się na lekcje pianina dla małego dziecka rodzice często nie kierują się tym, że dziecko z pewnością najbardziej interesuje się aktualnie dźwiękami pianina – niejednokrotnie decyduje moda na konkretne instrumenty lub po prostu chęć spróbowania czegokolwiek.
Edukacja muzyczna sposobem na harmonijny rozwój
Z pedagogicznego punktu widzenia zbyt duże nagromadzenie wielu dodatkowych zajęć, szczególnie w młodym wieku, może bardzo utrudnić dziecku skupienie się na tym, czego tak naprawdę oczekuje od życia i raczej uniemożliwia przeżywanie dzieciństwa na równi z innymi, bardziej beztroskimi rówieśnikami. Jednocześnie z punktu widzenia socjalizacji i edukacji wiek przedszkolny i wczesnoszkolny to idealny okres na wprowadzanie dziecka w zupełnie nowe światy – także nauka gry na instrumentach, zaszczepianie ducha rywalizacji sportowej, czy ćwiczenie pamięci poprzez recytowanie. Nie bez powodu właśnie w tym wieku tak szybko dzieci przyswajają języki obce i już w nawet niedużych miastach spotkać można się z licznymi przedszkolami i szkołami dwujęzycznymi. Młode umysły szybko chłoną i dlatego tak ważne jest znalezienie złotego środka pomiędzy beztroskim dzieciństwem a koniecznością wykorzystania tego okresu dojrzewania na zdobycie jak największej liczby kompetencji i umiejętności. Tym bardziej, że podstawowe zdolności, jakie dają lekcje panina czy regularne uczęszczanie na zajęcia SKS, nie muszą prowadzić od razu do rozpoczęcia ogólnoświatowej kariery muzyka czy piłkarza.
Niekiedy chodzi tylko o sam fakt nawyknięcia do pewnego rygoru zdobywania dodatkowych umiejętności i samokształcenia – jeśli dziecko przywyknie do tego, że stale musi się rozwijać i uczęszczanie na lekcje oraz zajęcia dodatkowe jest czymś zupełnie naturalnym w cotygodniowym harmonogramie, najpewniej przeniesie tę pracowitość także do swojego dorosłego życia. A to powinno być priorytetem dla każdego rodzica – stworzenie dziecku takich warunków do rozwoju, by najpierw zdobyło wszystkie kluczowe w życiu zdolności i umiejętności, a następnie mogło w wieku młodzieńczym świadomie i samodzielnie zadecydować o swojej dalszej karierze zawodowej lub też edukacyjnej.