Nie ma dziś ku temu wątpliwości – szkolenia podnoszące kwalifikacje zawodowe są w XXI wieku na wagę złota. Dlatego też odpowiedź na pytanie o zasadność brania w nich udziału jest właściwie oczywista. Powstaje wobec tego inne pytanie. Jak dobrze przygotować się do udziału w szkoleniach? Jakie są największe plusy regularnego dokształcania się?
Czy udział w szkoleniu wymaga wcześniejszego przygotowania?
- Najważniejsze jest nastawienie. Umysł przygotowany na nabywanie nowej wiedzy oraz pozbycie się sceptycyzmu co do kolejnego kursu to podstawa ku temu, by był on skuteczny.
- Istotne jest poinformowanie klientów o czasowej niedostępności pracowników i zapewnienie, że ich sprawy będą załatwiane w najbliższym możliwym czasie.
- Wygodne krzesła, rzutnik, miejsce na bufet i tym podobne udogodnienia to podstawa. Jeśli przed rozpoczęciem szkolenia prowadzący zadbali o rozesłanie materiałów do uczestników, upewnij się, że wszyscy zyskali do nich dostęp.
- Jeśli trenerzy nie wysyłają materiałów przed webinarem, poszukaj informacji we własnym zakresie, np. na stronie platformy EPALE, na której również możesz liczyć na atrakcyjne kursy online i interesujące webinary, a także wartościowe artykuły.
- Dokształcasz się przez internet? Zadbaj zatem o to, by nikt Ci nie przeszkadzał. Znajdź pomieszczenie, w którym zyskasz gwarancję ciszy i spokoju, a także przygotuj sobie wygodny kąt na czas szkolenia.
Liczy się nastawienie – jak uzyskać przewagę nad innymi?
Była już o tym mowa, lecz jest to aspekt tak ważny, że warto go rozszerzyć. Chodzi o nastawienie do szkoleń biznesowych. O ile można zrozumieć wymowne zerkanie na zegarek, gdy szkolenie rzeczywiście nic nie wnosi, o tyle przyjmowanie tego typu postawy podczas dobrze zorganizowanych zajęć nie jest najlepszym rozwiązaniem. Dlaczego?
Wiele osób w skuteczność jakichkolwiek szkoleń zwyczajnie nie wierzy. O ile szkolenia pozwalające na zdobycie umiejętności praktycznych wymagają pewnego zaangażowania, np. szkolenie na wózki widłowe, o tyle szkolenia teoretyczne często wielu odbiorców zwyczajnie nie przekonują, i tu tkwi Twoja przewaga. Uważaj tam, gdzie inni nie słuchają, notuj to, co ważne i stosuj w praktyce wiedzę, którą udało Ci się zdobyć, podczas gdy inni z zapałem śledzili układ wskazówek na tarczy zegarowej.
Dlaczego warto uczestniczyć w szkoleniach?
- Na to pytanie jest wiele odpowiedzi. W epoce informacyjnej, jak w kalejdoskopie zmienia się wiedza dotycząca skutecznej sprzedaży, programowania, tworzenia atrakcyjnych grafik i wielu innych kompetencji.
- Szkolenia to nierzadko okazja do zawiązania nowych znajomości, które mogą zaowocować nowymi kontraktami, zleceniami, a nawet rozszerzeniem zakresu usług. A nie od dziś wiemy, że networking w skutecznym prowadzeniu biznesu jest podstawą. Co więcej, wymiana doświadczeń z innymi przedsiębiorcami pozwala uzyskać cenną wiedzę i szansę na uniknięcie licznych błędów.
- Szkolenia to prosty sposób na podniesienie wartości pracownika na rynku. Regularnie szkolony personel to taki, który zna nowe metody działania i efektywnie je wdraża, nie czekając, aż wyprzedzi ich w tym konkurencja. Co więcej, osoba lepiej wyszkolona to również taka, która jest znacznie bardziej pewna swoich możliwości, dzięki czemu działa bez wahania i z większą korzyścią dla firmy.
- Większa śmiałość w działaniu to również znacznie większa szansa na awans. Nie ukrywajmy, jest to ogromna korzyść, zwłaszcza w czasach, gdy o dobrze płatne stanowisko jest dosyć trudno.
Szkolenia sposobem na wybicie z rutyny
Masz stabilną posadę, znasz się na tym co robisz, a Twój personel radzi sobie fantastycznie. Czy szkolenie jest potrzebne? Tak i to bardzo. Jaki jest wpływ szkoleń na rozwój pracowników? Robiąc wciąż to samo i cały czas tymi samymi metodami, narażasz siebie i innych na stagnację, która z kolei stwarza ryzyko spadku efektywności. Szkolenie jest jednym z prostych sposobów na poznanie skutecznych metod działania, które pozwolą Tobie i Twojemu personelowi wybić się z codziennej rutyny. Kursy mogą być również źródłem inspiracji dla dalszych działań.