Reklamacja
Niezależnie od woli sprzedawcy, prawo do reklamacji produktu przysługuje każdemu. Do reklamacji dochodzi w momencie, kiedy sprzedawca nie wywiązał się z zawartej umowy i produkt nie spełnia obiecanych właściwości. Oto przykładowe sytuacje, w których możemy złożyć reklamację produktu.
Przykładowo:
- zakupiona sukienka, pruje się po pierwszym założeniu
- czajnik elektryczny nie działa po kilku użyciach
- zakupione obuwie rozpada się po kilku dniach
- krem nie usuwa blizn, mimo obietnic na opakowaniu
Czas na reklamację wynosi 2 lata od chwili zawarcia umowy sprzedaży. Co ważne, domniemywa się, że w chwili nabycia produktu był on zgodny z umową. W takiej sytuacji, sprzedawca powinien, wymienić nasz produkt, naprawić go, zwrócić nam pieniądze lub obniżyć cenę. W momencie kiedy naprawa szkód byłaby niedogodna dla klienta lub niemożliwa, sprzedawca ma obowiązek obniżyć cenę lub rozwiązać umowę. Kupujący z kolei musi zgłosić sprzedawcy problem do dwóch miesięcy po zidentyfikowaniu problemu – ten ma czas do 2 lat na zadośćuczynienie konsumentowi, ale musi się odnieść do reklamacji w przeciągu 2 tygodni. Nieudzielenie odpowiedzi w tym terminie oznacza uznanie reklamacji.
Reklamacja, a zwrot
Obecnie większość sklepów oferuje swoim klientom możliwość zwrotu produktu w przeciągu jakiegoś okresu czasu. Zasady dokonywania zwrotów produktów wynikają z woli sprzedawcy i to on w pełni je określa. W przeciwieństwie do reklamacji, która przysługuje wszystkim bez względu na zasady ustalone przez sprzedawcę. Dokonując zakupów warto udawać się do tych sklepów, które umożliwiają nam dokonanie zwrotu zakupów. W ten sposób unikniemy nieprzyjemnych sytuacji. Z wiadomych przyczyn, nie każdy produkt będzie się nadawał do zwrotu. Trudno oczekiwać, aby sprzedawca pozwolił nam zwrócić bieliznę lub produkty spożywcze.