Jak działają social media?
Przed erą mediów społecznościowych ludzi spotykali się face to face znacznie częściej – mowa także o spotkaniach zupełnie spontanicznych. Dziś wygodnym rozwiązaniem dla wielu jest przesiadywanie przed ekranem monitora w wolnym czasie i komunikowanie się za pomocą sieci. Media społecznościowe przyjęły rolę komunikatora i pamiętnika jednocześnie. Wydaje się, że stanowią także rodzaj czegoś, co w pewnym sensie uzależnia.
Moc społecznościowej aktywności
Social media burzą fizyczną granicę między dwoma rozmówcami, dzięki czemu komunikacja jest prosta, szybka i efektywna. Zatarła się także poniekąd granica, jaką jest wstyd. Internauci częściej niż w rzeczywistości pragną nawiązywania kontaktów z kimś zupełnie sobie obcym lub mało znanym. Brak przebywania w pobliżu osoby oraz wkraczania w jej fizyczną strefę intymną powoduje większą otwartość i chęć poznania kogoś – wnioskiem z tego jest bliższe nawiązywanie więzi społecznych, a nawet partnerskich, ludzie bowiem coraz częściej przenoszą początkowe znajomości internetowe do świata rzeczywistego i stają się parami, które trwają na identycznych zasadach jak w przypadku tradycyjnego poznania. Opinie mówiące o tym, że związki powstałe przez sieć nie są trwałe są sukcesywnie obalane, zaś piewcy tego rodzaju wypowiedzi przytłaczani są argumentami ze strony osób, którym dzięki social mediom się udało. Facebook to doskonałe miejsce do poznania nowej osoby, gdyż od razu możemy się na temat kogoś dowiedzieć wielu faktów – poznać jego pełne imię oraz nazwisko, zobaczyć wiele zdjęć, z różnych lat, poznać zainteresowania, ulubione filmy, muzykę czy sprawdzić co jest czyimś hobby. Śledzenie czyichś aktywności może nie należy do zupełnie etycznych, jednakże pozwala wyrobić sobie pewne zdanie o osobie, zwłaszcza, że uzewnętrznianie się w sieci jest coraz normalniejsze, niektórzy wręcz wprost piszą o tym co robią, czym się zajmują, jak wygląda ich dzień czy poglądy na świat. Nie jest to zupełnie dobre, ale na szczęście rzadko przekłada się to negatywnie w stosunku do twórcy.
Siła tworzonych więzi – świat wirtualny vs real
Social media to nie tylko Facebook, pamiętajmy także o Twitterze, blogach, forach, czy YouTubie. Tam najczęściej anonimowo Internauci pokazują kim są, co robią, chwalą się swoimi przeżyciami oraz poszukują informacji na temat nowego hobby, szukają tam także nowych znajomych. Czy można jednak porównywać wirtualnych przyjaciół do tych prawdziwych? Niestety nie do końca, aczkolwiek zamykanie się na wirtualne znajomości niekoniecznie musi być dobre. W sieci znaleźć można bowiem wiele ciekawych person, które mają coś do powiedzenia, mogą być wyjątkowo rozmowne, wyrozumiałe, mądre i mogą po prostu poszukiwać kogoś do rozmowy. Więzi społeczne tworzące się w sieci mogą być nawet mocniejsze niż te tworzone w rzeczywistości, w tym miejscu warto wspomnieć o tym, że czasami w gronie tych prawdziwych znajomych na portalach społecznościowych można znaleźć osoby, z którymi w rzeczywistości nie miało się większej styczności. Określenie tego rodzaju zachowania może być trudne, jednakże nie jest trudno stwierdzić, że faktyczny stan tych bliskich, dobrych kolegów i przyjaciół nijak się ma do liczby „znajomych”.
Social media są skuteczne, gdyż spełniają swoje założenie. Skutecznie ściągają do siebie użytkowników, którzy po pierwszym wejściu w nowy świat, rzadko decydują się na wyjście. Możliwość podzielenia się ze światem swoją wiedzą, przemyśleniami, możliwość dotarcia do gwiazd, celebrytów, polityków czy przedstawicieli wielkich firm jest bardzo istotna, dlatego to właśnie w Internecie więzi społeczne wydają się być bardziej bliskie ich definicji niż więzi w świecie rzeczywistym, które polegają obecnie bardziej na odrzucaniu propozycji niż ich akceptowaniu.
Zleć promocję swojej marki lub produktu profesjonalnej agencji marketingowej social media i zdobądź uznanie w świecie internetowych relacji!