Skutki uboczne antykoncepcji awaryjnej

Skutki uboczne antykoncepcji awaryjnej

Antykoncepcja awaryjna, potocznie nazywana tabletką „dzień po” służy przeciwdziałaniu ciąży w sytuacjach, kiedy doszło do stosunku bez zabezpieczenia lub gdy stosowana forma antykoncepcji zawiodła. Tabletki dzień po zawierają wysokie dawki hormonów, co wpływa bezpośrednio na owulację, opóźniając ją. Niestety, ze względu na to że muszą przedostać się przez cały organizm, tabletki dzień po mogą wywoływać wiele nieprzyjemnych skutków niepożądanych. Jakie skutki uboczne mogą pojawić się po antykoncepcji awaryjnej i co należy zrobić, jeśli wystąpią?

Skutki uboczne po tabletce „dzień po”

Jeśli antykoncepcja hormonalna, w tym także tabletka „dzień po” będzie stosowna zgodnie z zaleceniami lekarskimi, skutki uboczne jej działania mają stosunkowo małe ryzyko wystąpienia. W tabletce „dzień po” stężenie hormonów jest jednak znacznie wyższe, niż w przypadku standardowej antykoncepcji hormonalnej, co z zasady może oznaczać większe problemy dla kobiecego organizmu. Najczęściej zdarzającymi się skutkami ubocznymi antykoncepcji awaryjnej są bóle i zawroty głowy, bóle brzucha, nudności, wymioty oraz tkliwość piersi i możliwe rozregulowanie cyklu menstruacyjnego w miesiącu przyjęcia tabletki dzień po.

Negatywne działanie antykoncepcji awaryjnej można z reguły podzielić na dwie kategorie: objawy fizyczne, spowodowane przyjęciem dużej dawki hormonów, oraz objawy menstruacyjne, dotyczące nieregularnego cyklu, możliwości pojawienia się plamienia oraz negatywnych reakcji składników antykoncepcji awaryjnej z przyjmowaną na co dzień antykoncepcją hormonalną. W drugiej kategorii mogą pojawić się świąd narządów płciowych, zespół napięcia przedmiesiączkowego, upławy, bóle w dole brzucha. Kobieta może cierpieć także z powodu zaburzeń nastroju, bezsenności i zmian libido.

Wszystkie powyższe skutki uboczne nie wystąpią u każdej kobiety stosującej tabletkę „dzień po” – jej stosowanie jest sporadyczne, przeznaczone na sytuacje awaryjne, a same tabletki są oparte o składniki bezpieczne i stosunkowo łagodne dla organizmu.

Kiedy mogą pojawić się skutki uboczne antykoncepcji awaryjnej?

Skutki uboczne mogą pojawić się po każdym zastosowaniu tabletki dzień po, choć większe ryzyko ich wystąpienia pojawia się u kobiet cierpiących na zaburzenia wątroby, choroby nerek oraz astmę. Ryzyko zwiększa się także u kobiet stosujących na co dzień antykoncepcję hormonalną – tabletka EllaOne może wchodzić z nią w reakcję.

Antykoncepcja awaryjna ma większe ryzyko skutków ubocznych jeśli pacjentka jest uczulona na substancję czynną tabletki dzień po lub jeśli stosuje niektóre środki stosowane w leczeniu padaczki, zakażenia HIV, gruźlicy, a także te zawierające dziurawiec. Samo przyjmowanie antykoncepcji awaryjnej w określonej fazie cyklu nie wpływa na większą częstotliwość występowania skutków ubocznych.

Co zrobić, jeśli wystąpią skutki uboczne tabletki „dzień po”?

Wystąpienie skutków ubocznych takich jak złe samopoczucie, nudności czy zawroty głowy można leczyć objawowo oraz odpoczywając – przez dużą dawkę hormonów organizm może zareagować negatywnie i być osłabiony. Problem pojawia się jednak najczęściej w sytuacji, gdy po przyjęciu tabletki dzień po pojawią się wymioty. Jeśli nastąpią one w czasie krótszym niż 4-6 godzin po zażyciu tabletki, jej działanie może nie być pełne i skuteczność działania może spaść. W sytuacji takiej warto skonsultować się telefonicznie (najlepiej z ginekologiem bądź lekarzem pierwszego kontaktu) i zapytać o konieczność przyjęcia drugiej tabletki.

Jeśli objawy występujące po przyjęciu tabletki dzień po nie ustępują lub nasilają się, należy zgłosić ten fakt lekarzowi umawiając się na wizytę osobistą lub telefoniczną. Problemy związane z nieregularnym cyklem menstruacyjnym czy krwawieniami poza miesiączką są reakcją spodziewaną, więc ze zgłaszaniem objawów można zaczekać do kolejnego cyklu menstruacyjnego.

Menstruacja po przyjęciu antykoncepcji awaryjnej

W przypadku opóźniania się miesiączki pomimo zażycia tabletki dzień po warto wykonać test ciążowy. Choć zdarza się, że skutkiem ubocznym antykoncepcji awaryjnej będzie opóźnienie menstruacji nawet o tydzień, warto upewnić się czy powodem opóźnienia nie jest ciąża, której tabletka nie zdołała zapobiec. W takiej sytuacji konieczne będzie odstawienie stosowanej antykoncepcji hormonalnej.