Zabawa to niesłychanie ważna część prawidłowego rozwoju dziecka. Zatem nietrudno się domyślić, że dobór odpowiednich zabawek edukacyjnych potrafi przynieść wręcz niesamowite efekty! Dziecko spędzając miło czas, nabywa nowe umiejętności, które choć z czasem będą podstawą, na którą nie zwróci uwagi, będą jednak punktem wyjścia do nauki innych, dużo bardziej skomplikowanych czynności. Zabawki kupujemy dzieciom od wieków, lecz czy zawsze jesteśmy świadomi, jakie cechy powinny one spełniać? Poniżej lista cech zabawki idealnej.
Zabawka edukacyjna dla dzieci – czym powinna się odznaczać?
Bezpieczeństwo – im młodsze dziecko, tym ma to większe znaczenie. W przypadku mniejszych dzieci unikamy zabawki z drobnymi elementami, którymi mogłoby się zadławić. Sprawdzamy też jakość wykonania zabawki – czy nie ma ryzyka oderwania się poszczególnych elementów. Oprócz tego sprawdzamy, czy zabawka ma odpowiednie atesty, oznaczenie “CE”, a także zwracamy uwagę na komunikaty takie jak np. “nieodpowiednie dla dzieci poniżej 3 lat”.
Kreatywność – dobre zabawki to takie, które można wykorzystać na wiele sposobów. Zachęcajmy dzieci do tego, by samo wymyśliło zabawy, do których może wykorzystać te zabawki, które już ma. Zachęcajmy je też, by pod naszym okiem samodzielnie tworzyły nowe zabawki. Będą one unikatowe, bezpieczne i dopasowane do upodobań malucha.
Kontrola błędu – małe dzieci na początku nie potrafią same ocenić, czy zrobiły coś dobrze, czy źle, dlatego też przydatne będą zabawki, które w prosty sposób pomogą im nabyć tę umiejętność. Wszelkie zabawy polegające na dopasowywaniu, układaniu czy też na wykonywaniu według gotowego wzoru, mogą pomóc w stopniowym zdobywaniu umiejętności samodzielnego wyciągania wniosków, bez ingerencji dorosłych.
Manipulowanie – wszelkie zabawki wymagające nawlekania, “cerowania”, wiązania, łączenia i tym podobnych czynności doskonale rozwijają umiejętności manualne, a przy tym są naprawdę świetnym wstępem do nauki pisania.
Oddziaływanie sensoryczne – dobra zabawka to taka, która działa na zmysły dziecka. Dlatego też wybieramy zabawki estetyczne, wydające miłe dźwięki i przyjemne w dotyku. Będzie to zachęta dla malucha do poznawania świata za pomocą zmysłów.
Określenie stopnia trudności – poziom trudności musi być dopasowany do wieku dziecka tak, aby nie znudziło się ono zabawa zbyt łatwą i nie zniechęciło, gdy trudność jest dla niego zbyt duża. Oprócz wieku obserwujemy także poziom indywidualnego rozwoju pociechy.
Zdarza się czasem, że dziecko rozwija się manualnie i intelektualnie dużo szybciej, niż rówieśnicy i można z powodzeniem dać mu zabawki o nieco większym stopniu zaawansowania. I odwrotnie, gdy dziecko ma pewne problemy z czynnościami, z którymi inne dzieci w jego wieku radzą już sobie “śpiewająco”, wówczas jest to sygnał do obniżenia poprzeczki i dostosowania zabawki do jego własnego poziomu.
Na co jeszcze zwracamy uwagę, dobierając zabawkę do wieku dziecka?
Choć istnieją pewne reguły, pamiętamy cały czas, że każde dziecko jest zupełnie inne, unikatowe i tak też powinniśmy podchodzić do jego rozwoju. Czasem maluchy uwielbiają bawić się zabawką, którą otrzymało kilka lat wstecz i mogłoby się wydawać, że powinno zacząć interesować się czymś innym. Potrafią one często znaleźć im nowe zastosowanie i takie też są współczesne zabawki – mogą być wykorzystywane na różnych etapach rozwoju dziecka i można, a nawet warto powracać do nich co jakiś czas. Odkrywanie starych zabawek na nowo również może być okazją do świetnego spędzenia czasu razem z dzieckiem. Zabawki edukacyjne dla dzieci najczęściej są dostosowane do potrzeb i rozwoju zróżnicowanych umiejętności maluszków do określonej grupy wiekowej. Dzięki temu dziecko będzie miało możliwość za pomocą jednej zabawki rozwijać różne umiejętności.