Dlaczego usuwanie DPF jest zabronione?

Usuwanie filtra cząstek stałych (ang. diesel particulate filter) czyli w skrócie DPF to dość inwazyjny zabieg dla pojazdu silnikowego. Jego zadaniem jest oczyszczenie gazu spalinowego z cząstek niespalonego węgla w formie sadzy oraz innych tlenków metali ciężkich. Jest odpowiedzialny za utrzymanie w przyjętych w Europie norm poziomu emisji spalin. Od września 2017 roku wszystkie samochody produkowane z silnikiem Diesla są obligatoryjnie wyposażone w filtr DPF, które jednak stały się bolączką dla wielu kierowców. Dlaczego polscy kierowcy decydują się na usunięcie DPF mimo, że jest to procedura nielegalna?

Szukanie oszczędności za wszelką cenę

W związku z rosnąca ilością użytkowania pojazdów silnikowych, drastycznie wzrósł poziom emisji spalin. Nie pozostaje to bez ingerencji na obecny stan środowiska. W wielu polskich miastach aktualnie palącym problemem stał się smog. Mieszkańcy narzekają, że „nie ma czym oddychać”, w swoich mieszkaniach odkrywają grube warstwy odkładanej sadzy, częściej zapadają na infekcje górnych dróg oddechowych, które nierzadko są chorobami śmiertelnymi. Chociaż problem jest zdecydowanie bardziej złożony, to przepisy prawne szukają każdego sposobu, który może poprawić jakość wdychanego powietrza w mocno zindustrializowanych przestrzeniach. Jednym z proponowanych rozwiązań Ministerstwa Środowiska jest wprowadzenie nowych, zaostrzonych przepisów prawnych w zakresie użytkowania oraz procedury badania technicznego pojazdów z silnikiem Diesla, wyposażonych w filtr DPF. Pomimo, że prawo o ruchu drogowym będzie wymagało prowadzenia obowiązkowej kontroli i dokumentacji jakości spalin pojazdu podczas przeglądu technicznego[1], wielu kierowców decyduje się na usunięcie DPF. Swoją decyzję argumentują zbyt częstą i w związku z tym kosztowną usługą czyszczenia zapchanego filtra. Niesprawny filtr przekłada się niekorzystnie na pracę turbiny, czyli moc silnika. Ponadto świecące kontrolki, odpowiadające za stan DPF, również wpływają na pracę całego układu wydechowego pojazdu, kontrolowanego przez czujniki komputera pokładowego. Poprzez usuwanie DPF kierowcy rozumieją brak problemu z użytkowaniem samochodu i ciągle wyskakującymi błędami pracy filtra. Niestety, takie postępowanie oznacza zanik kontroli nad emisją spalin w posiadanym samochodzie, co w konsekwencji naraża na utratę zdrowia nie tylko kierowcę, ale również innych ludzi.

Usuwanie PDF tańsze niż jego czyszczenie?

Można się spotkać z opiniami, że czyszczenie filtra, dbanie o jego należytą konserwację czy też regenerację nie przekłada się na koszt usunięcia DPF i przeprogramowania samochodu. Pralnia DPF w Warszawie przekonuje, że jest to dość powierzchowne i w konsekwencji mylne przekonanie. Kierowca niepotrzebnie naraża się na nielegalną procedurę oraz środowisko na dalsze zanieczyszczenia. Auto z usuniętym DPF w świetle prawa nie przejdzie pozytywnie przeglądu technicznego, czyli nie zostanie dopuszczone do ruchu drogowego. Ponadto będzie stanowić problem w przypadku sprzedaży pojazdu w przyszłości. Koszty poniesione w związku z demontażem filtra, przeprogramowaniem komputera oraz narażanie się na długotrwały stres, w związku z potencjalnym mandatem czy zabraniem dowodu rejestracyjnego na skutek nielegalnego poruszania się niesprawnym pojazdem, z pewnością nie przekładają się na oczekiwane oszczędności. Czyszczenie filtra zajmuje maksymalnie godzinę, zużyty filtr może zostać poddany ponownej regeneracji, co sprawia, że zachowuje się ponownie jak nowy. Ponadto w Pralni PDF kierowca uzyska szczegółową diagnostykę stanu układu wydechowego przed czyszczeniem DPF oraz po dokonanym zabiegu. Archiwizacja wyników pomiaru jest jednym z aktualnych wymagań, wspominanych przez Ministerstwo Środowiska. Dokumentację należy zachować w przypadku ewentualnej kontroli, a także sprzedaży samochodu.

Zamiast usuwać lepiej zainwestować

Skorzystanie z usług czyszczenia DPF jest również inwestycją w zdrowie. Warto rozejrzeć się za firmami, które będą proponowały usługi w atrakcyjnej cenie, jednocześnie gwarantując profesjonalne wykonanie. Kierowcy z Warszawy, ale również z innych części kraju mogą zainteresować się czyszczeniem filtra w Pralni DPF, która oferuje bezpłatny transport regenerowanej części na terenie całej Polski. Sprawny i zadbany filtr ma udowodnione korzystne działanie na stan czystości powietrza[2]. Dlatego nie warto bagatelizować kwestii, a wręcz rozsądnie rozważyć czy rzeczywiście usunięcie DPF jest opłacalną procedurą, licząc się ze wszystkimi konsekwencjami jakie za sobą ta decyzja nosi.

 

[1] http://orka2.sejm.gov.pl/INT8.nsf/klucz/ATTB8VJ45/$FILE/i28272-o1_1.pdf

[2] https://www.sae.org/publications/technical-papers/content/2007-01-0320/