Allegro przez lata zdążyło już wypracować swoją pozycję lidera. Dziś może czuć się niezagrożone, gdyż konkurencji właściwie nie ma. eBay w Polsce się nie przyjął prawdopodobnie dlatego, że zbyt późno dotarł do naszego kraju, zaś w kraju nie ma takich stron, które w założeniach byłyby chociaż podobne.
Co ciekawe, Allegro jest też właścicielem popularnego portalu ogłoszeń lokalnych – Olx.pl. Rzec można zatem, że w segmencie sprzedaży c2c (customer to customer) Allegro jest monopolistą. Odkąd do akcji wkroczył Olx, pozostałe portale z ogłoszeniami znacznie straciły na znaczeniu. Wcześniej całkiem nieźle prosperujące strony lokalne, przeznaczone dla mieszkańców jednego miasta czy jego okolicy, zniknęły z sieci praktycznie w oka mgnieniu i na ten moment na horyzoncie nie widać nikogo, kto chciałby chociaż spróbować stanąć w szranki z kimś o takim zasięgu i tak ogromnym udziałem na rynku. W ciągu najbliższych lat można jedynie spodziewać się zintensyfikowania działań obu marek – zarówno Olx jak i Allegro.
Początkowo Allegro skupiało się na udostępnianiu możliwości sprzedaży czegoś komukolwiek, dlatego było doskonałym miejscem dla osób, które chciały znaleźć coś wyjątkowego, rzadkiego i generalnie trudno dostępnego. Z czasem część użytkowników rozpoczęła swoje funkcjonowanie w serwisie jako sklep (który musiał wyrabiać sobie renomę poprzez wzorowe transakcje). Obecnie na Allegro spotkać można także prawdziwe sklepy, które część swojej działalności prowadzą właśnie tam, dla przykładu warto wymienić tutaj takie marki jak Adidas, Puma czy New Balance, które w bardzo atrakcyjnych cenach sprzedają przede wszystkim asortyment z poprzedniej kolekcji, ale nie tylko. Od autoryzowanych sklepów można oczekiwać stuprocentowej satysfakcji i takie też są aukcje wystawiane przez wspomniane firmy.
Allegro jest przykładem doskonale działającej firmy w branży e-commerce. Pozycja sklepu nie jest zagrożona, zaś liczba możliwości do przetestowania, odkrycia oraz wdrożenia jest ogromna, a to daje tylko zielone światło na zmiany ku lepszemu.
Wprawdzie nie każda zmiana wydaje się wychodzić firmie na lepsze (zmiany systemu komentowania z początku 2017 roku spotkały się ze sporą falą krytyki), ale niewątpliwym faktem jest, że branża sprzedaży internetowej rozwija się w zastraszającym tempie i nawet taki uznany gracz jak Allegro nie może sobie pozwolić na zastój. Nieodzowną składową rozwoju i ulepszania są właśnie zmiany, które nie zawsze mogą pójść w zamierzonym kierunku, ale najważniejsza dla przedsiębiorstwa jest szersza perspektywa, a ta dla Allegro prezentuje się naprawdę dobrze.
W Polsce osobiste konto na Allegro posiada kilka milionów Polaków, zaś dzięki pomocy rodziny czy osób bliskich, regularnych zakupów dokonuje tam już ponad 10 milionów z nas. Tak wielki zasięg i tak znaczna liczba potencjalnych klientów to doskonała szansa dla działań marketingowych. Obecnie każda dobrze zaprojektowana marka ma możliwość promować się na Allegro i przedstawić swój zupełnie nowy brand oraz produkt milionom konsumentów, którzy często nie wiedzą na co wydać swoje pieniądze…a na co najczęściej je wydają? Przyjrzyjmy się 5 kategoriom produktów, które zamawiane są do domów najczęściej.
- Odzież – m.in. z powodu praktycznie zerowych kosztów prowadzenia konta, wszystkie produkty na Allegro są znacznie tańsze niż w sklepach stacjonarnych, dlatego też sporo firm wykorzystuje taką sytuację i przyciąga klientów do swoich produktów. Jeśli weźmie się pod uwagę skalę zawieranych transakcji, niższe ceny wcale nie muszą oznaczać strat dla firmy.
- Obuwie – najpopularniejsze są buty sportowe wszelkich popularnych marek. Część osób najpierw przymierza buty w sklepach by upewnić się co do komfortu oraz prawidłowego rozmiaru, a następnie zamawia je właśnie na stronie.
- Kosmetyki – sprawdzone produkty, sprawdzone marki, ale w niższych cenach niż w drogeriach. Właśnie dlatego kosmetyki są tak popularne. Jeśli bowiem znamy działanie kosmetyku, nie musimy dotykać go po raz drugi, wystarczy tylko zamówić i zapłacić mniej.
- Dekoracje do domów – na Allegro znaleźć można wspaniałe rzeczy nowe i używane – te najrzadsze bywają drogie, ale dzięki takiemu miejscu jak portal Allegro można je odszukać, zamiast iść do renomowanego antykwariatu.
- Części do maszyn i samochodów – rynek wtórny części jest ogromny, bardzo rzadko zdarza się aby konsument nie mógł odnaleźć pożądanego przewodu paliwa czy zaworu silnika pasującego tylko do jego modelu.
A jest to tylko ułamek wszystkich kategorii, w obrębie których możemy dokonywać zakupów i sami sprzedawać przedmioty. Na allegro znajdziemy praktycznie wszystko, co może nam przyjść do głowy: od samochodu, pełnowymiarowej łodzi motorowej czy roweru, przez rzadkie okazy literatury bułgarskiej XIX wieku, po najnowszy wypust wyspecjalizowanego sprzętu wspinaczkowego.
Czy jest tu jakiś haczyk? W kwestii bezpieczeństwa, Allegro stoi na najwyższym poziomie. Sama strona internetowa jest w pełni zabezpieczona przed atakami z zewnątrz, natomiast od strony praktycznej Allegro stale monitoruje własną bazę w poszukiwaniu oszustów. Z tych mniej przyjemnych incydentów zdarza się, że wystawiane są produkty tylko udające ich oryginalne odpowiedniki. Taka sytuacja nie ma prawa mieć miejsca w przypadku zakupu u oficjalnego przedstawiciela sklepu, ale może wystąpić gdy zdecydujemy się na zakup od prywatnego kontrahenta– zwłaszcza w przypadku rzeczy używanej. W razie jakichkolwiek wątpliwości, nie bójmy się zadawania pytań bezpośrednio u sprzedawcy, a nawet zgłaszania podejrzanych aukcji do administracji.
Co w przypadku, gdy trafiliśmy na wspaniałą okazję zakupu wymarzonego przedmiotu, a nie dysponujemy akurat odpowiednimi środkami, żeby go nabyć? Już od dłuższego czasu allegro do spółki z Alior Bankiem i mBankiem oferuje ratalny system płatniczy. Co jakiś czas dostępne są promocje wzięcia pożyczki z oprocentowaniem 0%, które dokładnie sprawdziliśmy i możemy z czystym sumieniem stwierdzić, że nie kryje się za tym żadna pułapka. System jest bardzo prosty i intuicyjny w obsłudze i nie pozwoli nam na sfinalizowanie transakcji bez pozytywnej decyzji banku. Poprawia to znacznie szanse na upolowanie czegoś naprawdę wartościowego.
Portal Allegro zdominował polski rynek e-commerce, jednak sklepy online różnych marek wciąż mają się dobrze. Mimo że konkurencja nigdy nie śpi, wszystko wskazuje na to, że jako agregator różnego rodzaju kategorii produktowych, Allegro nie jest zagrożone na najbliższe 5-10 lat.