Co powinieneś widzieć o reklamie – 8 sposobów na promocję

Różne sposoby reklamy otaczają nas na każdym kroku. Zarówno jako offline, outdoor, w postaci banerów i wielkometrażowych bilboardów, a także jako online na social mediach i za pomocą Google Ads. Uwaga nas, jako potencjalnych klientów, przyciągana jest z każdej strony, na przeróżne sposoby odwołujące się do doświadczeń konsumenckich czy do zmysłów. Na co powinniśmy więc zwracać uwagę, aby nie dać się omamić?

Rodzaje reklamy

Reklama dźwignią handlu. To powiedzenie znają z pewnością wszyscy. No i co by tu dużo nie mówić – zdecydowanie jest to prawda. Jednak jako konsumenci powinniśmy wiedzieć o reklamie trochę więcej. Bo reklama poza oczywistymi zaletami takimi jak informacja o produkcie czy budowanie świadomości istnienia jakiejś firmy często działa na zasadzie ładnego opakowania, które kryje kiepski towar. A więc ostrożnie. Poniżej prezentujemy podział reklam ze względu na treść:

  1. reklama podprogowa – reklama, która oddziałuje na człowieka bez udziału jego świadomości. Traktowana jako nieuczciwa praktyka w świecie reklamy.
  2. reklama informacyjna – reklama, której zasadniczym celem jest przekazanie klientowi informacji na temat produktu czy usługi. Bardzo popularna jednak raczej jako miks różnych sposobów reklamowania.
  3. reklama przypominająca – działa na zasadzie podtrzymania świadomości istnienia jakiegoś produkty lub firmy przez klienta.
  4. reklama wspierająca – stosowana pomocniczo przy ukierunkowaniu klienta na zakup jakiejś usługi lub produktu.
  5. reklama stabilizująca – „zagnieżdżająca” myśl o konieczności lub potrzebie kupna danej rzeczy.
  6. reklama ukryta – inaczej kryptoreklama – będąca z pozoru ukryta jednak dobrze dostająca się do świadomości klienta. Stosowana m.in. w filmach czy serialach, które zawierają tzw. lokowanie produktu.
  7. reklama wprowadzająca w błąd – postępowanie mające na celu podanie klientowi niezgodnych ze stanem faktycznym informacji na temat produktu lub usługi.
  8. reklama uciążliwa – ingerująca w życie klienta poprzez częstotliwość i natężenie jej występowania.

Jak widać rodzaj reklamy jest dużo. Na szczególną uwagę zasługują reklamy ukryte i podprogowe, które coraz śmielej wkraczają na rynek. Ponadto należy zwrócić uwagę na wszystkie przekłamania, małe druczki oraz inne symptomy mogące zdradzać złe intencje reklamodawcy – tj. takie które mogą wprowadzić nas w błąd. Jedno jest pewne: z reklamą zawsze należy być ostrożnym.

reklama na social media

A właściwie, po co to wszystko?

Działania reklamowe, przeprowadzane zgodnie ze skrupulatnie zaplanowaną strategią marketingową, mają jeden podstawowy cel – zachęcić nas do skorzystania z danej usługi, czy kupna danego towaru. Realizowany jest on za pomocą pomniejszych celów, jak np.

  • przywiązanie klienta do marki, 
  • utkwienie w pamięci klienta,
  • nawiązywanie nowych relacji klient-przedsiębiorca,
  • utrzymywanie stałych relacji klient-przedsiębiorca.

Formy reklamy, jak zostało przedstawione wyżej, działają na nasze zmysły np. za sprawą przyjemnego zapachu, czy dobrego smaku słodyczy z logo. Każde takie działanie to dodatkowy bodziec, które w zbyt dużym natężeniu mogą być drażniące. Obecnie w cenie są wobec tego reklamy zwracające uwagę również na problemy społeczne, czy też zwyczajnie funkcjonalne formy jak np. gadżety reklamowe w postaci długopisów czy krówek z logo. Tak więc to właśnie subtelne i nienachalne strategie są dziś w cenie, warto na to zwrócić uwagę i wspierać marki, które realizują adekwatne działania marketingowe.

Rate this post

Post your comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *