Jednym ze sposobów, którymi handlowcy pragną przyciągnąć klientów są programy lojalnościowe. Zapewne każdy spotkał się z propozycją dołączenia do klubu i możliwością zaoszczędzenia. Czy warto z nich korzystać?
Przeciętna korzyść jaka osiągamy posiadając karty stałego klienta wynosi 0,5%. Żeby to dosadniej przedstawić warto podać przykład – jeśli wydamy 100 zł, zaoszczędzimy 50gr. Wydaje się to być śmieszną kwotą jednak zazwyczaj nie patrzymy na to w ten sposób. Nigdy nie obliczamy ile właściwie zyskaliśmy. Po prostu okazując kartę sprzedawcy odnosimy wrażenie, iż oszczędzamy dużo więcej i jesteśmy dumni z własnej przedsiębiorczości. Oczywiście rabat może się różnić w zależności od firm i możemy zyskiwać więcej, jednak nie zdarza się to często.
Teoretycznie po co firmy mają obniżać ceny? Nie tracą na tym? Oferujące takie programy opierają się na ludzkiej psychice. Obniżając minimalnie ceny dla klientów sprawiają, że konsumenci wybierają ten a nie inny sklep. Wzrasta sprzedaż, mogą zamawiać więcej produktów przy niższej marży i patrząc na to z szerszej perspektywy zyskują.
Najczęstszymi podmiotami, które oferują programy rabatowe i skupiają najwięcej klubowiczów są:
- stacje benzynowe,
- duże markety spożywcze,
- apteki,
- księgarnie,
- fryzjerzy, kosmetyczki.