Sprzedaż vs rozpoznawalność – na co postawić podczas wdrożenia reklamy?
Dla wielu marketingowców liczą się wyłącznie zyski z działań przez nich przeprowadzonych. Dla innych – odznaczających się bardziej nowoczesnym pojęciem – prym wiedzie natomiast rozpoznawalność marki oraz skuteczność działań promocyjnych (co naturalnie także przynosi zysk). Dzięki wykorzystaniu tego, co oferują nam nowe technologie – a więc rozszerzeniu dróg komunikacji, brandy mogą dotrzeć do klientów niemal bezpośrednio. Social media „robią robotę” – budują ruch i potrafią stanowić znakomite źródło komunikacji marki z jej odbiorcami. Nikogo już dziś nie dziwi zadawanie pytań wprost do szefów firm lub osób odpowiedzialnych za daną kampanię. Dziwi natomiast brak odpowiedzi ze stron marki, która może zostać znienawidzona, jeśli będzie ignorować niezadowolonych klientów. Ważne jest zatem zadbane o swój wizerunek. Od czego należy zacząć?
Na czym bazuje świadomość marki? Jak ma się do tego logo?
Marki są dobrem. Tego nie da się ukryć. Już sama nazwa przywołuje na myśl mnóstwo skojarzeń, ale jako pierwsze wyłania się to z czego marka jest znana – kolory, logotyp, produkty, najciekawsze kampanie promocyjne czy sposób dotarcia do klienta. Logo jest niesamowicie istotne dla marek produktowych, gdyż to dzięki niemu łatwo jest je rozpoznać w reklamach, na sklepowych półkach czy wszędzie tam gdzie się pojawią. Logotyp rzadko mówi coś konkretnego o produkcie, jest natomiast sposobem na budowanie więzi z klientem. Dla przykładu marka BMW posiada proste logo na bazie szachownicy, które reprezentuje Bawarię – kolor biały oraz niebieski znajdujące się bowiem na fladze tego regionu Niemiec. Logotyp Coca-Coli jest jej znakiem charakterystycznym i rozpoznają go właściwie wszyscy mieszkańcy Ziemi, zwłaszcza, że zasięg tego napoju jest niemal stuprocentowy w skali globu. Identyfikacja wizualna to ważny element, który musi przekładać się na key visual – czyli wszystko to, co wchodzi w skład reklamy w danej kampanii. Mogą to być kolory, ludzie, sposób użycia, otoczenie, elementy dodatkowe, gradienty i naturalnie logo…wszystko to buduje świat marki i pokazuje potencjalnym konsumentom jak marka może być odbierana lub jak chce być odbierana. Jako pewna siebie, czy jako spokojny brand stawiający na chill out. Jak coś dla fanów rozrywki czy coś dystyngowane. Dzięki key visual można wiele odczytać i wiele zrozumieć – więcej na temat key visual poczytacie na blogu jednej z czołowych agencji interaktywnych – http://auchstudio.pl/blog/key-visual. Wróćmy do tematu logo. Generalnie to właśnie ono jest pierwszym elementem, który przychodzi nam na myśl, gdy myślimy o marce. Ale czy logo zawsze oddaje to czym lub kim jest marka. Z pewnością nie. Weźmy na przykład znaczek Nike. W tym wypadku charakterystyczna łyżwa raczej nijak ma się do ubrań i sprzętu sportowego. Co możemy powiedzieć o logo marki Intel poza tym, że pasowałoby do niemal każdego produktu? Dobry logotyp powinien przekazywać wartości marki lub inicjatywy. To trudne w zrobieniu, ale prawdziwi liderzy w danym sektorze są w stanie sobie z tym poradzić.