Jak konserwować swój rower górski?

Rower MTB

Rower górski, szczególnie po intensywnym użytkowaniu, należy doprowadzić do stanu, który umożliwi bezpieczne i sprawne użytkowanie oraz zapobiegnie jego zniszczeniu.

Właściciel takiego roweru ma dwa wyjścia albo sam zadba o swój sprzęt albo odda go do serwisu, jednak nie należy przesadzać z korzystaniem z usług profesjonalistów, ponieważ przy codziennym korzystaniu z roweru i obowiązkowym dbaniu o jego stan, jest to zwyczajnie nieopłacalne.

 

Czyszczenie roweru

Każda wycieczka rowerowa czy trening zostawia ślady, nawet niewidoczne, na naszym rowerze. Nie można tego ignorować, a już na pewno nie możecie tego zaniedbać w dłuższym okresie czasu. Czyszczenie roweru może wydawać się błahostką, jednak pomyślcie o tym w inny sposób. Chcecie jeździć sprawnym i dobrym rowerem, a taki nie będzie, jeżeli o niego nie zadbacie.

Trasy górskie naprawdę nie są niczym łatwym zarówno dla nas jak i dla sprzętu, szczególnie gdy warunki pogodowe nie rozpieszczają. Regularne czyszczenie go przy pomocy środków przeznaczonych do pielęgnacji lakieru, powierzchni aluminiowych i karbonowych da każdemu właścicielowi pewność, że wszystko jest w należytym porządku. Mogą być pomocne także środki odtłuszczające. Nie raz zdarza się, że na naszych rowerach są ślady smaru lub innych tłustych substancji w miejscach, gdzie zdecydowanie nie powinno ich być, właśnie wtedy przydadzą się środki odtłuszczające. Ten zabieg wykonuje się jeszcze przed czyszczeniem lub po nieudanym smarowaniu.

Przyda się także zabezpieczenie komponentów przed przywieraniem kurzu i piasku. Jak widać na wszystko są specjalne środki i warto z nich korzystać, szczególnie, jeżeli myślimy o tym sporcie na poważnie.

Rower MTB hardtail

Konserwacja

Podobnie jak w każdym pojeździe, który chcemy zachować w jak najlepszym stanie umożliwiającym przemieszczanie się z punktu A do punktu B, trzeba zadbać o to, żeby jego części mechaniczne były poddane w odpowiedni sposób konserwacji.

W przypadku rowerów bardzo ważne jest zabezpieczenie ich poszczególnych części przed korozją poprzez użycie odpowiednich środków zapobiegawczych. Dzieje się to na zasadzie wypierania niepożądanych cząsteczek. Warto jednak nie popadać w skrajności i pamiętać, że smarujemy tylko tam, gdzie jest to naprawdę potrzebne.

Bardzo ważna jest kontrola stanu hamulców, sterów, łańcucha, piastów i amortyzatorów. Sprawdzanie hamulców kojarzy się większości osób z samochodami i motorami, gdzie zależy od tego bezpieczeństwo podczas jazdy. W przypadku roweru jest to także bardzo ważne.

W hamulcach mechanicznych sprawdzamy czy linki lub pancerze nie są pozaginane lub uszkodzone, natomiast jeżeli w naszym rowerze są hamulce hydrauliczne powinniśmy zwrócić uwagę na wszystkie pęknięcia, rysy i zmiany świadczące o uszkodzeniu przewodów. W celu konserwacji linki należy smarować, a w razie konieczności wymienić na nowe.

Amortyzatory są bardzo ważne dla wielbicieli górskich przejażdżek. Wymagają one specjalnej konserwacji, którą oczywiście możemy wykonać sami, jeśli wiemy co dokładniej trzeba zrobić, jednak jeżeli tak nie jest, warto udać się z tym do zawodowca. Kolejnym ważnym elementem, który powinniśmy kontrolować jest łańcuch, jednak akurat o nim większość ludzi pamięta, należy wcierać w niego smar, ale dopiero po wyczyszczeniu i odtłuszczeniu.

Piasty o łożyskach maszynowych powinniśmy zostawić do konserwacji zawodowcom, jednak z łożyskami kulkowymi możemy sobie sami poradzić i po oczyszczeniu, dokładnie nasmarować smarem. Nie zapominajmy także o sterach, one także potrzebują naszej uwagi, jeżeli zauważymy, że odczuwamy podejrzanie duży opór przy skręcaniu kierownicą, prawdopodobnie potrzebne będzie zastosowanie stałego smaru i ponowne skręcenie.


Nie czekaj zanim części Twojego roweru zaczną rdzewieć lub w inny sposób się niszczyć, zadbaj o odpowiednią konserwację, przejdź do sklepu PM Bike aby poznać najnowsze produkty do konserwacji łańcucha i amortyzatorów oraz zróżnicowane preparaty ochronne, odtłuszczacze czy osłonki.

Tagi:    

Dodaj Komentarz

Twój adres e-mail nie będzie publikowany. Pola zaznaczone * są wymagane.

Twój Komentarz: *

Nick: *

E-mail: *