„Konsumenci to my wszyscy” – słowa te pochodzą z ust Kennedy’ego, który w 1962 roku sformułował cztery podstawowe prawa konsumenta. Mowa tutaj o prawie do: informacji, wyboru, bezpieczeństwa i reprezentacji. Niestety my konsumenci, jesteśmy tą słabszą stroną na rynku i przegrywamy w starciu z przedsiębiorcami. Dlatego właśnie, ustawodawca przewiduje różne metody ochrony naszych praw, aby ograniczyć nasze szkody. W Polsce wyróżnia się następujące prawa.
- Mamy możliwość zakupu artykułów według własnego uznania i w wybranym przez siebie miejscu.
- Mamy prawo do zwrotu niesprawnych artykułów.
- Chronią nas wysokie normy bezpieczeństwa dla żywności i innych towarów konsumpcyjnych.
- Mamy prawo wiedzieć, co spożywamy.
- Należy nam zapewnić uczciwe warunki umów.
- Mamy prawo do zmiany zdania.
- Należy nam ułatwiać porównanie cen.
- Nie możemy być wprowadzani w błąd.
- Należy nam zapewnić ochronę podczas urlopu.
- Należy nam zapewnić pomoc w skutecznym rozstrzyganiu sporów transgranicznych.
Art. 76. polskiej Konstytucji wskazuje że: „Władze publiczne chronią konsumentów, użytkowników i najemców przed działaniami zagrażającymi ich zdrowiu, prywatności i bezpieczeństwu oraz przed nieuczciwymi praktykami rynkowymi.” Szczegółowy zbiór praw konsumenta można odszukać w poszczególnych ustawach. Po wstąpieniu Polski do UE jesteśmy dodatkowo chronieni prawem Europejskim. Tak więc obecnie posiadamy szeroki wachlarz możliwości, w przypadku próby oszustwa ze strony przedsiębiorstwa. Świadomość konsumencka w Polsce jest niestety nadal bardzo niska. Osoby poszkodowane rzadko decydują się na walkę o swoje racje i biernie poddają się oszustwom.